تبلیغات
♫♪ ♫♫♪ بازارصفا ღ ღ - با خودت حرفای خوب بزن
♫♪ ♫♫♪ بازارصفا ღ ღ

 

همه ما روزانه بارها و بارها شاهد گفت‌و‌گوهایی هستیم كه در ذهنمان صورت می‌گیرد و مخاطب آن خودمان هستیم.
آیا تا به‌حال به این مكالمات درونی توجه كرده‌اید؟ می‌دانید چرا این گفت‌و‌گوهای ذهنی وجود دارد؟ آیا این گفت‌و‌گوها، بر زندگی‌مان تأثیرگذار است؟
گفت‌وگوی ذهنی می‌تواند مكالمه‌ای درونی باشد كه هر روز صبح كه از خواب بلند می‌شویم در ذهنمان تكرار می‌شود. به زبانی دیگر، گفت‌وگوی ذهنی، صحبت‌هایی است كه شما در طول روز با خودتان دارید. این مكالمه‌های درونی می‌تواند حالتی مثبت یا منفی داشته باشد. مثلاً شما با خود می‌گویید: «من می‌توانم یا نمی‌توانم فلان كار را انجام دهم».

گفت‌وگوی ذهنی صدایی است كه تشویق یا تنبیه‌مان می‌كند و برگرفته از اطلاعاتی است كه در ضمیر ناخودآگاه و نیمه‌خود‌آگاه ما وجود دارد .


 

تشویق منفی

به‌عنوان یك قانون كلی، هر نوع مكالمه درونی كه رفتار شما را محدود كرده و منزلت شما را پایین آورد، گفت‌وگوی ذهنی منفی به حساب می‌آید.

 

تشویق مثبت

مكالمه درونی مثبت باعث می‌شود احساس خوبی داشته و سرشار از انگیزه شوید. خیلی اوقات افراد از مثبت یا منفی بودن محتوای آنها اطلاع ندارند و تنها احساس ناشی از ان را به همراه دارند.

 

مكالمه درونی معمولاً از عبارات و صحبت‌هایی كه طی دوران كودكی از زبان كسانی كه از دیدگاه كودكانه، افرادی مقتدر به شمار می‌آیند. به‌طور مثال از پدر و مادرتان- شنیده‌اید، نشأت گیرد.

 

قدرت گفت‌وگوی ذهنی

با اینكه بسیاری از افراد به‌دلیل ناآگاهی از چگونگی تأثیر‌گذاری مكالمه درونی بر امور شخصی و حرفه‌ای‌شان  نمی‌توانند قدرت گفت‌و‌گوی ذهنی را برآورد كنند اما اگر شخصی بتواند از نوع مكالمه‌های ذهنی خود آگاهی یابد و بفهمد بر چه اساسی شكل گرفته است، و چه احساسی را به دنبال دارد اقدام بسیار مهمی انجام داده است. و می تواند بسیاری از حالات منفی خود را درمان کرده و از بین ببرد.

سعی کنید گفت و گو های ذهنی منفی در خود را هر روز که از خواب بیدار می شوید تشخیص دهید و اجازه ندهید گسترش پیدا کنند و با افکار مثبت جاگزین کنید مثبت بیاندیشد و مثبت عمل کنید تا دنیا مثبت شود برای شما.

به‌طور متوسط افراد در هر روز 60هزار تا 80هزار فكر از ذهنشان می‌گذرد. شمار بسیاری از این افكار می‌تواند منفی باشد چرا كه خیلی از افراد از تأثیر مكالمه درونی مثبت در دستیابی به اهداف شخصی و حرفه‌ای ناآگاهند.اگر هر فرد به پس زمینه اصلی مكالمات ذهنی خود كه به‌طور پیوسته در ذهنش تكرار می‌شود توجه كند، به تأثیر مسلم و آنی این مكالمات نه تنها بر افكار بلكه بر عملكرد و رفتار خود نیز پی‌خواهد برد.

 

ضمیر ناخودآگاهتان با شما سخن می‌گوید

اگر تشخیص دهید كه بیشتر از مكالمه درونی مثبت استفاده می‌كنید یا منفی، به نشانه‌ای خوب جهت پی بردن به نوع رویكردی كه در كودكی شاهد آن بوده‌اید، دست یافته‌اید. شما با این اطلاعات، می‌توانید اعتقادات محدودكننده‌ای را كه زائیده ضمیر ناخودآگاه شماست و به‌صورت مكالمه درونی نمود می‌یابد، شناسایی كنید.
گفت‌وگوی ذهنی مثبت بی‌نهایت سودمند است و بر روش‌های برنامه‌ریزی در آینده فرد مؤثر خواهد بود. مكالمه درونی مثبت همچنین می‌تواند شما را به سوی رویكرد «هر كاری و هر چیزی امكان‌پذیر است» سوق دهد.برای دستیابی به اهداف بزرگ و نتایج مثبت باید ذهن مثبتی داشته باشید و از قدرت جادویی كلمات برای كسب انرژی در جهت انجام كارها استفاده كنید.

 

تكنیك‌های ذهنی مثبت

سعی كنید از تكنیك‌های زیر برای افزایش گفت‌و‌گوهای ذهنی مثبت درون خود استفاده كنید.

- دائما افكار و اعمال خود را بازبینی كرده و بهبود ببخشید.

- سعی كنید اعتماد به نفس، عزت نفس و انگیزه را درون خود تقویت كرده و افزایش دهید.

- به انجام امورات مثبت روی‌آورید.

- افكار مثبت، امیدواری و مثبت‌گرایی خود را افزایش دهید.

- به سوی كسب صلاحیت‌های فردی و حرفه‌ای بیشتر و قابل تأمل‌تر گام بردارید.

- بر عقاید محدود كننده، موانع و چالش‌های شخصی و حرفه‌ای غلبه كنید.

- استرس و فشار عصبی خود را تسكین دهید.

اگرچه این اقدام در آغاز نیاز به تلاش آگاهانه دارد اما با تمرین، به‌صورت خودكار برایتان عادت می‌شود و این بدین معناست كه در این مرحله شما توانسته‌اید با موفقیت به اصلاح ضمیر نیمه‌خود‌آگاه خود بپردازید

 

اصلاح گفت‌وگوی ذهنی نامناسب

این اقدام اصلا پیچیده نیست. گام بعدی شناسایی واژه‌ها یا عباراتی منفی است كه دائماً آنها را در مكالمه با خود تكرار می‌كنید. این كار ممكن است یك هفته یا مدت زمان بیشتری طول بكشد. شما باید اجازه دهید این واژه‌ها و عبارات به‌صورتی طبیعی آشكار شوند زیرا مستقیماً از ضمیر ناخودآگاهتان ناشی می‌شوند.هنگامی كه این واژه‌ها و عبارات منفی را شناسایی كردید باید تلاش كنید به شكلی آگاهانه، واژه‌ها و عبارات مثبت را جایگزین آنها كنید.

 

گفت‌و‌گو با ضمیر نیمه خود‌آگاه

این مرحله به شما امكان ارزیابی ضمیر نیمه‌خودآگاهتان را داده و اجازه می‌دهد عقاید محدودكننده‌تان را شناسایی كنید.با آگاهی از این عقاید شما می‌توانید از طریق جایگزینی اطلاعات جدید مثبت با اطلاعات قدیمی ذخیره شده مستقیماً به اصلاح ضمیر ناخودآگاهتان بپردازید.اگرچه این اقدام در آغاز نیاز به تلاش آگاهانه دارد اما با تمرین، به‌صورت خودكار برایتان عادت می‌شود و این بدین معناست كه در این مرحله شما توانسته‌اید با موفقیت به اصلاح ضمیر نیمه‌خود‌آگاه خود بپردازید. لطفا از اهمیت بسیار زیاد گفت‌و‌گوی ذهنی غافل نشوید. در غیراین صورت اعتماد به نفس‌تان برای اجرای تكنیك‌های برنامه‌ریزی برای آینده كاهش می‌یابد.

 





نوع مطلب : مهارت های ارتباطی ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 



مدیر  : بازار صفا
نویسندگان
آمار
  • کل بازدید :